söndag 16 september 2012

Veckans Andakt- Våga visa vem du är

Tänkt vad svårt det kan vara att säga det, en liten mening "Jag är Kristen". 

Jag har en vän som jag har känt sedan jag var nyfödd(ja vi träffades redan när jag bara var några veckor gammal). Vi har umgåtts i alla år och vi hade även turen att bo i samma område och hamna i samma skolor under låg,mellan och högstadiet. Det var till och med så att hon var kristen. Jag har därför inte haft problem att prata med kompisar i klassen om min tro eftersom vi alltid varit minst två som varit kristna i klassen. Vi pratade om alla läger vi skulle åka på och fick med oss några vänner på våra fredagsgrupper i kyrkan och Bosarpsläger. Vi gjorde reklam på skolan om en Tvgudstjänst vi skulle medverka på och var väldigt öppna och stolta över vår tro. På högstadiet startade vi en kristen skolgrupp och även där var jag väldigt öppen med vad jag trodde på.

Men så blir man ju äldre och börjar gymnasiet, plötsligt har jag inte den kristna kompisen i klassen längre. Även om jag var säker på min tro var det inget jag gick och berättade om. Jag valde helt enkelt att hålla det inne, jag valde att inte säga den där meningen "jag är kristen". Det tog några månader innan jag blev "tvungen" att säga det till en person i klassen. Det kändes skönt att veta att någon visste om det. Men ändå valde jag att inte berätta om det för de andra. Under åren på gymnasiet fick några reda på det men de va inte förrän sista månaderna som jag berättade om vad jag tror på och varför. Då kom tanken "varför har jag inte berättat innan?" Jag fick helt plötsligt massvis med frågor om bibeln, hur jag kunde tro på Gud och varför. Det var fantastisk att äntligen kunna berätta om vem jag verkligen är, och besvara klasskompisarnas frågor de hade om tron.

Det jag vill uppmuntra dig till idag är att verkligen "Våga visa vem DU är ". Låt dina handlingar få visa vem du verkligen är och vem du tror på. Du behöver såklart inte berätta att du är kristen det första du gör när du hälsar på en ny människa, men du behöver heller inte vänta tre år som jag gjorde. Låt personen få lära kära känna dig och får du frågan om du är troende, tveka inte!

Vi ber. Gud låt oss våga berätta om dig och din kärlek till människor. Vi tackar dig att du är med oss i allt vi gör. Tack för att vi får vara dina barn.
Amen

//Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar