söndag 26 augusti 2012

Veckans andakt - v.34

Söndag idag igen, och dags för andakt.

Jag har under dagen funderat på vad jag skulle skriva om idag. Plötsligt spelades I found love från datorn, och meningen "when I call on your name, you'll answer". Då visste jag att den låten skulle ligga till grund av det jag vill dela idag.

Matt 7:7 

"Be så skall ni få, sök så skall ni finna, bulta så skall dörren öppnas"

Detta bibelord är nog ett av de första jag lärde mig utantill. Det var ett bibelord som jag fick lära mig när jag gick i söndagsskola, sen har det alltid legat lite halvgömt i hjärnan. Innebörden i bibelordet är ju väldigt stort egentligen. Be så skall ni få. Sök så skall ni finna. Bulta så skall dörren öppnas.

Det står ju faktiskt tydligt att ber vi så ska vi få det. Betyder det då att vi ska få allt vi ber om med en gång? Det är inte vad jag tror.

Jag citerar en kommentar från Studiebibeln till detta bibelord: "Verben "bed", "sök" och "bulta" uttrycker genom sin grammatiska form något som fortgår. Vi skall fortsätta, vi skall hålla på med att be, söka och bulta på." 

Jag tror inte att vi får svar på allt vi ber om, i såfall skulle det ju inte finnas så mycket ondska i vår värld. Men jag är säker på att Gud ser till allas bästa, och ger oss vad vi behöver för tillfället.

Vad jag vill få fram genom detta är att aldrig sluta be eller hoppas. Gud hör alla böner även om det inte kommer bönesvar med en gång. Det kan dröja en sekund, en månad eller två år innan Gud visar sig. Ibland ger Gud bönesvar genom stora upplevelser, och ibland genom mindre och otydliga upplevlser. Våra böner ligger alltid i Guds händer, och vi kan inte göra mer än att be. Men vi kan alltid vara säkra på att Gud har en plan med våra liv och ser till vårt bästa. Tappa aldrig hoppet!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar